Vogelfotografiereis Costa Rica 2018 met Birding Breaks

Status: inschrijven mogelijk

Begeleiding: Ruddi Debruyne

Transport: comfortabele bus (20-seater) met airco

Accomodaties: comfortabele hotels en lodges telkens met privé-sanitair

zwaarte reis: omdat tijdens deze reis de wandelingen beperkt zijn is deze reis fysiek voor iedereen toegankelijk. Het fotograferen zal voornamelijk plaats hebben aan speciaal daarvoor ontworpen setups met vruchtenfeeders en / of suikerfeeders, tijdens bootexcursies en in een schuilhut.

Gedetailleerde reisbeschrijving:

14/03: aankomst – Alajuela

Vertrek vanuit Brussel via Madrid naar San José; Na aankomst pikt een privé busje ons op voor de transfer naar Hotel Buena Vista. Dit is een rustig en comfortabel hotel iets buiten het centrum van Alajuela op een 15-tal minuten rijden van de vlieghaven (Hotel Robledal)

15+16+17/03: Boca Tapada en Laguna de Lagarto Lodge

Via uitgestrekte ananasplantrages, weilanden en stukken regenwoud komen we terrecht in het afgelegen Boca Tapada…hier verblijven we in een eenvoudige lodge aan de rand van het regenwoud, waar we toegang hebben tot een exclusieve schuilhut en platform professioneel ingericht door de wereldberoemde natuurfotograaf Bence Maté. Tijdens ons verblijf in Laguna de Lagarto Lodge zal iedereen de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van de unieke gierenschuilhut…het is nooit een garantie, maar de kans is groot dat daar naast de algemene Zwarte Gieren ook de spectaculaire King Vulture of Koningsgier van vlakbij te fotograferen is…daarnaast zullen er goede fotografiemogelijkheden zijn voor enkele van de kleurrijkste vogels van tropisch Amerika zoals de Keel-billed Toucan, Montezuma Oropendola, Collared Aracari, Golden-hooded Tanager, Black-cheeked Woodpecker, Brown-hooded Parrot, Shining en Green Honeycreeper. We voorzien toegang tot speciaal ontworpen voedselstations die excusief zullen toegankelijk zijn voor de groep waardoor iedereen ongestoord kan fotograferen. Daarnaast kan men ook gebruik maken van de kano’s van de lodge om de nabijgelegen plassen te verkennen voor Kingfishers (al de 6 soorten van het Anerikaanse continent kunnen hier worden waargenomen), Anhinga’s en reiger-achtigen, waaronder de erg zeldzame Agami Heron…(Laguna de Lagarto Lodge)

18+19+20/03: Arenal gebied

We verblijven in een mooie afgelegen lodge aan de rand van het regenwoud met spectaculair uitzicht op de bijna perfecte kegelvormige Arenal vulkaan en het uitgestrekte Arenal stuwmeer omgeven door het smaragdgroene regenwoud…dit levert spectaculaire landschapsfoto’s op…’s Avonds kunnen we op zoek gaan naar de naar de Black-and-white Owl…op 19/04 hebben we de hele dag om het mooie gebied rond de lodge te verkennen…we beginnen aan het terras voor het restaurant waar een mooie vruchtenfeeder staat opgesteld waar het krioelt van de kleurrijke vogels: verwacht hier zeer veel Montezuma Oropendola’s en fraaietanagers, maar ook Bananaquit en vaak is hier de zeldzame Great Currasow zelfs te zien…Daarnaast kan men uitgebreid wandelen door de mooie tropische tuinen van het hotel en langs enkele goed onderhouden boswoudpaadjes, waar ook vaak Crested Guan te zien is en heel veel kolibrie-activiteit kan verwachten aan de lage verbena struiken met kans op oa Black-crested Coquette…Op 20/03 bezoeken we het Ecocenter Danaus. Dit is een erg rustige plek aan de rand van het regenwoud waar vaak luiaards in de boom hangen, vruchtenfeeders zijn en een actieve broedkolonie Boat-billed Herons die goed benaderbaar is. Ook bezoeken we de Bogarin feeders waar White-throated Crakes en soms zelfs Uniform Crakes te zien zijn aan een ondiepe plas. (Arenal Observatory Lodge)

21+22/03: Tarcoles rivier – Parque Nacional Carara

We verlaten de Caraïbische laaglanden en komen terrecht aan de Pacifische kust in het gebied rond Parque Nacional Carara…dit is een ecologisch uniek gebied dat deovergangszone vormt tussen het tropisch droog bos van het noordwesten en het tropisch regenwoud van het zuidwesten…invloeden van beide gebieden zorgen voor een erg biodivers ecosysteem…daarnaast is dit één van de laatste gebieden in Costa Rica met een gezonde populatie Scarlet Macaws…we verblijven in een kleine gezellige Lodge met spectaculair uitizcht op het Parque Nacional Carara en de mangroves die voor de kust liggen…opnieuw zijn hier suikerfeeders voor kolibries en vruchtenfeeders voor tanagers en andere frugivore vogelsoorten aanwezig…op 22/03 voorziene we zowel in de voormiddag als in de namiddag een boottochtje op de Tarcoles rivier. We beschikken over onze eigen privé-boot en bepalen dus volledig ons eigen tempo. Onze ervaren kapitein stuurt de boot behendig vlakbij reigers, steltkluten, pelikanen, de Roseatte Spoonbill en reusachtigeAmerican Crocodiles…maar ook overvliegende Scarlet Macaws stelen de show…in de voormiddag varen we langs open gebied en riviermonding en in de namiddag varen we langs de unieke mangrove-vegetatie waar we met wat geluk de piepkleine American Pygmee Kingfisher kunnen fotograferen…(Cerro Lodge)

23, 24+25/03: Cerro de la Muerte

We verlaten de laaglanden en trekken het Talamanca hoogebergte in. Onderweg passeren we een wegrestaurant met mooi uitzicht op de vallei van de El General rivier waar ook vruchten-feeders staan opgesteld en waar we met wat geluk de erg fraaie Speckled Tanager en Fiery-billed Aracari kunnen fotograferen. Vervolgens trekken we verder naar een afgelegen lodge omgeven door het mysterieuze nevelwoud. Hier hebben we toegang tot exclusieve suikerfeeders waar we verschillende kolibriesoorten van erg dichtbij kunnen bewonderen en fotograferen…Opniewe garanderen we exclusieve toegang tot feeders. Aan de suikerfeeders kunnen oa Fiery-throated Hummingbird, Lesser Violetear, Magnificent Hummingird en Volcano Hummingbird verwacht worden, aan de vruchten-en zaadfeeder Yellow-thighed Finch, Sooty Finch, Acorn Woodpecker en Flame-colored Tanager. Ook trekken we een hele dag uit om samen met een lokale gids op zoek te gaan naar de Resplendent Quetzal. Het iridizerend groen-rode mannetje heeft een staart van wel 1 m lang en wordt niet voor niets de mooiste vogel van het Amerikaanse continent genoemd. Onze lokale gidsen weten perfect waar te zoeken, zodanig dat we onze tijd maximaal kunnen benutten met het fotograferen van deze unieke vogel… (Quetzal Paradise Lodge)

26+27/03: Alajuela – terugreis

We keren terug naar de Centrale vallei en brengen de laatste nacht door in een comfortabel hotel op 10 minuutjes van de vlieghaven. De volgende dag is de terugvlucht voorzien.